Minkälaista yhteistyötä tarvitaan uudenlaisen urbaanin ruokaketjun kehittämiseen?
Tämän vieraskynä -kirjoituksen on kirjoittanut Mika Kierikka, Senior Advisor Swecolta.
Eristäytymisen
aika tutustutti suomalaiset ruoan ostamisen palveluratkaisuihin. Aika on kypsä
kokeiluille, joiden tuloksena voi syntyä uudenlaisia kestäviä
kaupunkirakenteita ja -palveluja: urbaani ruoka-arvoketju.
Tulevaisuuden
kaupunkien kehittämisessä on huomioitava uudenlaiset ekosysteemit ja yhteistyömallit.
Olemassa olevan arvoketjun taivuttaminen uuteen muotoon ei onnistu yksin. Esimerkiksi
alkutuotanto ei voi yksin kantaa vastuuta uusien kiertotalousratkaisujen
toteuttamisesta. Tarvitaan koko arvoketjun osallistumista ja kaupunkilaisia,
jotka määrittävät valinnoillaan arvoketjun kannattavuuden.
Swecon
kaltaiselle kestävään kehitykseen sitoutuneelle suunnittelu- ja
konsulttitoimistolle visioiden siirtäminen käytäntöön on arkea. Yritämme
ennakoida tulevaisuutta, jota on mahdotonta kokeilla. Olemme innostamassa
Tampereella eri toimijoita yhteiskehittämisprojektiin, jossa testataan, miten
kiertotaloutta korostava ruoka-arvoketju voisi luoda lisäarvoa yhtä lailla
kuluttajille kuin muutosten kourissa kamppaileville ravintoloille.
Etsimme
yhdessä vastauksia kysymyksiin, millaisia arvoja ruokaketjun pitäisi edustaa?
Millaisia toimijoita tai palveluita tarvitaan? Mitä ratkaisuja olisi jo nyt
käytettävissä? Miten rajatuista ratkaisuista muodostuu saumattomasti toimiva arvoketju?
Miten tavoitetaan urbaani kuluttaja, joka arvostaa juuri tietynlaista
asumiskokemusta?
Tavoitteena
on kehittää kestävän ruokaketjun konsepti, joka toimii urbaanissa ympäristössä
10 vuoden kuluttua. Viitoitamme siis tietä villistä tulevaisuuden skenaariosta
toteutuskelpoiseen konseptiin.
Digitaalisuus varmistaa arvoketjun läpinäkyvyyden
Urbaani
ruokaketju ei voi toimia tehokkaasti ilman digitaalista alustaa. Digitaalisuus
mahdollistaa, että olennainen tieto kulkee läpinäkyvästi koko arvoketjun läpi.
Silloin ruokaketju voi auttaa kuluttajia pitämään kiinni ennalta tehdyistä
arvovalinnoista, kuten halusta edistää kestävää kotimaista ruuantuotantoa.
Digitaalisen
alustan etuna on myös tiedon oikea-aikainen siirtyminen ketjun sisällä. Tieto
saadaan kulkemaan nopeasti esimerkiksi kuluttajalta ravintolaan tai
vertikaaliviljelijältä kuljetusyritykselle.
Miltä urbaani ruokaketju voisi näyttää käytännössä?
Toimiakseen
urbaanin ruokaketjun pitää rakentua tehokkaista logistisista vaiheista.
Kaupunkialueelle tarvitaan masterhub, joka vastaa raaka-aineiden tai valmiiden
ruoka-annosten jakelusta alueellisiin hubeihin kaupunkilaisten reittien
varrelle. Tilaus voi päätyä asuinalueen asukkaalle suoraan tai läheisen ravintolan,
tapahtuman ruokapisteen, kiinteistönhuoltoyhtiön tai vaikkapa lasten päiväkodin
kautta.
Ruokaketju
tuottaa alueen asukkaille lisäarvoa, koska se voi taata kaikkien tuotteiden
tulevan esimerkiksi paikallisilta luomu- tai lähiruokatoimittajilta. Tuotteet
voidaan toimittaa suoraan tiloilta kysynnän mukaan asukkaille tai paikallisiin
ravintoloihin, mikä vaatii fossiilittomia logistiikkatoimijoita. Pyörälähetit
voivat kuljettaa tavaravirtoja alueen sisällä. Samalla asuinalueen asukkaille
mahdollistetaan autottomuus. Kuluttajilla ei ole tarvetta ajaa markettiin
ruokaostoksille.
Arvoketjun
eri vaiheisiin tarvitaan myös digitaalisia sovelluksia, verkkokauppoja ja
tilausjärjestelmiä. Keskiössä on kuitenkin aina asiakas! Ostopolkuja voi olla
erilaisia, ja osittain urbaanit ruokaketjut voivat perustua palvelusopimuksiin.
Yhteisenä etuna on ruokahävikin, varastoinnin ja kuljetusten minimointi.
Kun
ruokaketjun jokaiseen kohtaan löytyy vastuullinen toimija, pystymme luomaan
yhdessä jotakin aivan uutta. Ruokaketju jalostaa tietyn asuinalueen asukaskokemusta
ja tukee paikallista yritystoimintaa.
Mika
Kierikka
Senior
Advisor
Sweco
Sweco on
rakennetun ympäristön ja teollisuuden asiantuntija, joka suunnittelee
tulevaisuuden kaupunkeja ja kestävämpää yhteiskuntaa. Työmme tuloksena syntyy
terveellisiä ja turvallisia rakennuksia, tehokasta infrastruktuuria sekä
kestäviä energia- ja vesihuollon ratkaisuja. Yhteensä 17 000 työntekijäämme
tarjoaa asiakkaillemme juuri oikeanlaista osaamista kaikenkokoisiin
hankkeisiin. Toteutamme vuosittain projekteja 70 maassa ympäri maailman. Sweco
on Euroopan johtava suunnittelun ja konsultoinnin asiantuntijayritys, jonka
liikevaihto on 1,9 Mrd euroa. Sweco on listattu Tukholman pörssiin
(Nasdaq). www.sweco.fi
Kommentit
Lähetä kommentti