Minkälaista yhteistyötä tarvitaan uudenlaisen urbaanin ruokaketjun kehittämiseen?


Tämän vieraskynä -kirjoituksen on kirjoittanut Mika Kierikka, Senior Advisor Swecolta.






Eristäytymisen aika tutustutti suomalaiset ruoan ostamisen palveluratkaisuihin. Aika on kypsä kokeiluille, joiden tuloksena voi syntyä uudenlaisia kestäviä kaupunkirakenteita ja -palveluja: urbaani ruoka-arvoketju.

Tulevaisuuden kaupunkien kehittämisessä on huomioitava uudenlaiset ekosysteemit ja yhteistyömallit. Olemassa olevan arvoketjun taivuttaminen uuteen muotoon ei onnistu yksin. Esimerkiksi alkutuotanto ei voi yksin kantaa vastuuta uusien kiertotalousratkaisujen toteuttamisesta. Tarvitaan koko arvoketjun osallistumista ja kaupunkilaisia, jotka määrittävät valinnoillaan arvoketjun kannattavuuden.

Swecon kaltaiselle kestävään kehitykseen sitoutuneelle suunnittelu- ja konsulttitoimistolle visioiden siirtäminen käytäntöön on arkea. Yritämme ennakoida tulevaisuutta, jota on mahdotonta kokeilla. Olemme innostamassa Tampereella eri toimijoita yhteiskehittämisprojektiin, jossa testataan, miten kiertotaloutta korostava ruoka-arvoketju voisi luoda lisäarvoa yhtä lailla kuluttajille kuin muutosten kourissa kamppaileville ravintoloille.

Etsimme yhdessä vastauksia kysymyksiin, millaisia arvoja ruokaketjun pitäisi edustaa? Millaisia toimijoita tai palveluita tarvitaan? Mitä ratkaisuja olisi jo nyt käytettävissä? Miten rajatuista ratkaisuista muodostuu saumattomasti toimiva arvoketju? Miten tavoitetaan urbaani kuluttaja, joka arvostaa juuri tietynlaista asumiskokemusta?

Tavoitteena on kehittää kestävän ruokaketjun konsepti, joka toimii urbaanissa ympäristössä 10 vuoden kuluttua. Viitoitamme siis tietä villistä tulevaisuuden skenaariosta toteutuskelpoiseen konseptiin.

Digitaalisuus varmistaa arvoketjun läpinäkyvyyden


Urbaani ruokaketju ei voi toimia tehokkaasti ilman digitaalista alustaa. Digitaalisuus mahdollistaa, että olennainen tieto kulkee läpinäkyvästi koko arvoketjun läpi. Silloin ruokaketju voi auttaa kuluttajia pitämään kiinni ennalta tehdyistä arvovalinnoista, kuten halusta edistää kestävää kotimaista ruuantuotantoa.

Digitaalisen alustan etuna on myös tiedon oikea-aikainen siirtyminen ketjun sisällä. Tieto saadaan kulkemaan nopeasti esimerkiksi kuluttajalta ravintolaan tai vertikaaliviljelijältä kuljetusyritykselle.

Miltä urbaani ruokaketju voisi näyttää käytännössä?


Toimiakseen urbaanin ruokaketjun pitää rakentua tehokkaista logistisista vaiheista. Kaupunkialueelle tarvitaan masterhub, joka vastaa raaka-aineiden tai valmiiden ruoka-annosten jakelusta alueellisiin hubeihin kaupunkilaisten reittien varrelle. Tilaus voi päätyä asuinalueen asukkaalle suoraan tai läheisen ravintolan, tapahtuman ruokapisteen, kiinteistönhuoltoyhtiön tai vaikkapa lasten päiväkodin kautta.

Ruokaketju tuottaa alueen asukkaille lisäarvoa, koska se voi taata kaikkien tuotteiden tulevan esimerkiksi paikallisilta luomu- tai lähiruokatoimittajilta. Tuotteet voidaan toimittaa suoraan tiloilta kysynnän mukaan asukkaille tai paikallisiin ravintoloihin, mikä vaatii fossiilittomia logistiikkatoimijoita. Pyörälähetit voivat kuljettaa tavaravirtoja alueen sisällä. Samalla asuinalueen asukkaille mahdollistetaan autottomuus. Kuluttajilla ei ole tarvetta ajaa markettiin ruokaostoksille.

Arvoketjun eri vaiheisiin tarvitaan myös digitaalisia sovelluksia, verkkokauppoja ja tilausjärjestelmiä. Keskiössä on kuitenkin aina asiakas! Ostopolkuja voi olla erilaisia, ja osittain urbaanit ruokaketjut voivat perustua palvelusopimuksiin. Yhteisenä etuna on ruokahävikin, varastoinnin ja kuljetusten minimointi.

Kun ruokaketjun jokaiseen kohtaan löytyy vastuullinen toimija, pystymme luomaan yhdessä jotakin aivan uutta. Ruokaketju jalostaa tietyn asuinalueen asukaskokemusta ja tukee paikallista yritystoimintaa.

Mika Kierikka
Senior Advisor
Sweco

Sweco on rakennetun ympäristön ja teollisuuden asiantuntija, joka suunnittelee tulevaisuuden kaupunkeja ja kestävämpää yhteiskuntaa. Työmme tuloksena syntyy terveellisiä ja turvallisia rakennuksia, tehokasta infrastruktuuria sekä kestäviä energia- ja vesihuollon ratkaisuja. Yhteensä 17 000 työntekijäämme tarjoaa asiakkaillemme juuri oikeanlaista osaamista kaikenkokoisiin hankkeisiin. Toteutamme vuosittain projekteja 70 maassa ympäri maailman. Sweco on Euroopan johtava suunnittelun ja konsultoinnin asiantuntijayritys, jonka liikevaihto on 1,9 Mrd euroa. Sweco on listattu Tukholman pörssiin (Nasdaq). www.sweco.fi

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kaupungit infra-alan muutosajureina

Biodiversiteetti kiertää Hiedanrannassa

Keinoja hankintojen kehittämiseen: markkinavuoropuhelun merkityksellisyys