Kiertotalouskeskuksessa menestytään yhdessä ja erikseen
Tämän vieraskynä -kirjoituksen on kirjoittanut Valtteri Ranta ja Jarmo Uusikartanoa Tampereen yliopistosta
Tampereen yliopistolla on parhaillaan käynnissä useita
kiertotalouden edistämiseen, monitoimijaiseen yhteistyöhön ja yhteiseen
arvonluontiin liittyviä tutkimushankkeita kuten CICAT2025 – Kiertotalouden
katalyytit (www.cicat2025.fi) sekä
CircVol – Suurivolyymisten sivuvirtojen ja maamassojen hyödyntäminen
kaupungeissa (www.circvol.fi)
Arvonluonti kiertotaloudessa on yhteistyön tulosta. Materiaalien
pitäminen kierrossa nimittäin harvoin onnistuu yksilötoimintana. Tällöin
vaaditaan monitoimijaista organisoitumista, jota kiertotaloudessa edustavat
erityisesti kiertotalouskeskukset. Keskuksessa samalle vaikutusalueelle, esimerkiksi
kaupunginosaan, on sijoittunut joukko yrityksiä, joita motivoi toistensa
sivuvirtojen hyödyntäminen. Kyseinen toiminta avaa toimijoille uusia
mahdollisuuksia kuten menojen vähentäminen (esimerkiksi pienentyneet
jätteenkäsittelykustannukset) tai lisätulot (ylijäämän myyminen). Kantavana
ajatuksena yhteistyölle on, että kiertotalouskeskuksessa eri alojen toimijoiden
yhteistyössä aikaansaama arvo on suurempi kuin arvo, jonka ne aikaansaisivat toimiessaan
yksittäin. Toisin sanoen vain koordinoidun ja molemminpuolisen yhteistyön
kautta keskuksen jäsenet pystyvät saavuttamaan kiertotaloudessa tarjolla olevan
liiketoiminta-arvon.
Arvontuotolle rakentuvan kiertotalouskeskuksen voisi
luulla syntyvän melko luontevasti itsestään, kun yhteistoiminta kerran avaa
uusia tuottomahdollisuuksia. Näin kuitenkin harvoin on, sillä ulkopuolisille
yhtenäisenä ja aktiivisena brändinä näyttäytyvä keskus ei kuitenkaan itse tee
liiketoimintaa, vaan perustuu sen muodostavien yritysten varaan. Keskus on
olemassa palvellakseen jäseniään, jolloin sen toiminnasta on synnyttävä arvoa
jäsenille. Ei riitä, että keskuksessa yleisesti syntyy arvoa, vaan keskuksen on
tuettava sen yksittäisten jäsenten kykyä luoda liiketoiminnallisesti
kannattavaa arvoa.
Yritysten kokema liiketoiminnallinen arvo kytkeytyy niiden
liiketoimintamalliin, joka on kuvaus yrityksen arvonluontimekanismista.
Liiketoimintamalli sisältää arvolupauksen, sen saavuttamisen edellyttämät resurssit
ja liikevaihdon aikaansaavat mekanismit. Toimivassa liiketoimintamallissa
arvolupaus on asiakkaiden näkökulmasta houkutteleva, yrityksellä on tarvittavat
resurssit ja liikevaihdon mekanismit tuottavat voittoa yritykselle. Menestyvä
kiertotalouskeskus rakentuukin sen muodostavien yritysten toimivien
liiketoimintamallien varaan. Ideaalitilanteessa kiertotalouskeskukseen
kuuluminen tukee yrityksen liiketoimintamallia esimerkiksi vahvistamalla
yrityksen arvolupausta kiertotalouskeskuksen brändin kautta tai alentamalla
tuotantokustannuksia sivuvirtojen hyödyntämisen myötä. On kuitenkin olennaista
tiedostaa, etteivät kaikki kiertotalouskeskuksen tasolla aikaansaadut hyödyt
aina lähtökohtaisesti hyödytä yhtä lailla jokaista sen yritystä, vaan
toimivassa yhteistyössä on toisinaan osallistuttava myös toimintaan, joka ei
aina suoranaisesti hyödytä itseä. Keskustason toiminta ei toisaalta saa vaikuttaa
yhdenkään toimijan liiketoimintamalliin negatiivisesti, sillä silloin yhteisen
arvonluonnin perusta – yritysten motivaatio kuulua kokonaisuuteen – vaarantuu.
Tämän takia niin yksittäisten yritysten kuin koko keskuksen
toimintaedellytyksiä on aktiivisesti vaalittava.
Kukoistaakseen kiertotalousliiketoiminta vaatii
vuoropuhelua eri toimijoiden ja sidosryhmien, mutta myös tasojen välillä. Ylätasolla
tapahtuva monitoimijainen organisoituminen tukee sen perustana olevien
yksittäisten yritysten liiketoimintalogiikoita ja päinvastoin vain, jos yhteistyöstä
syntyy oikeasuhtaisesti hyötyjä kaikille osapuolille. Keskuksessa on pystyttävä
tavoittelemaan yhdessä sovittua visiota tavalla, joka huomioi jäsenten
erilaiset ja omanlaiset liiketoimintamallit. Tasapainoinen ja vireä yhteistyö edellyttää
poikkeuksetta ylläpitäjää, keskuksen operaattoria/operaattoreita. Operaattori huolehtii
keskuksen toiminnasta saattamalla sopivia toimijoita yhteen, koordinoimalla
alueella tapahtuvia vaihtoja sekä huolehtimalla keskuksen järjestelmällisestä
kehittämisestä.
Suomessa julkisen toimijan rooli korostuu kiertotalouskeskuksissa
yhtenä yhteistyön airuina. Meillä keskuksissa julkinen kestävyysagenda kohtaa
markkinavoimat: usein kaupungit tai muut julkistahot ovat asettaneet alueelleen
kestävyystavoitteita kuten hiilineutraalisuuden, jota markkinavoimien
alaisuudessa toimivien yritysten toivotaan toteuttavan kunkin tavallaan. Julkisella
toimijalla on kuitenkin työkaluja joilla varmistaa, että keskuksen visio säilyy
sekä luoda edellytyksiä ja tukirakenteita yritysten liiketoiminnalle. Julkisen toimijan
työkalut liittyvät vaikuttamiseen useilla eri rajapinnoilla kuten keskuksen
järjestymiseen (julkiset palvelut, infrastruktuuri), rahoitukseen (tuet, edulliset
palvelut), lainsäädäntöön (toiminnan sääntely) ja tukitoimintoihin (sopimukset,
suorat transaktiot, kehitysyhteistyö) liittyvissä mekanismeissa. Julkinen
toimija voi näillä rajapinnoilla edistää keskuksen yhteistyötä fasilitoiden tai
jopa patistaen.
Kiertotaloudessa menestyminen vaatii kokonaisvaltaista
sitoutumista, jossa eri sidosryhmät ovat aidosti sitoutuneet yhteistyöhön ja
toiminnalla on selkeä visio kaikilla organisaatiotasoilla. Yhteistyö tarjoaa
yksittäisille toimijoille tavallista isommat hartiat vastata nykyajan
kestävyyshaasteisiin, mutta tasapainoinen kokonaisuus rakentuu vahvoille
yksilöille. Oikea-aikaisten ja -suhtaisten kiertotalousmahdollisuuksien
syntymistä edesauttaa aktiivinen tiedonvaihto. Mitä avoimempaa ja osallistavampaa
kiertotaloustoimintojen ideointi ja toteuttaminen ovat, sitä paremmat
edellytykset toimijoilla on yhteistyöpohjaiseen arvonluontiin.
Kirjoittajat:
Valtteri Ranta,
väitöskirjatutkija
Jarmo Uusikartano, projektitutkija
Center for
Innovation and Technology Research (CITER), Tampereen yliopisto / Hervannan
kampus
Kommentit
Lähetä kommentti